SAHA Bülten

SAHA Bülten’e kayıt olun, Savunma, Havacılık ve Uzay sektörlerindeki gelişmelerin hiçbirini kaçırmayın

📕SAHA Sözlük

Dinamik Rastgele Erişimli Bellek Her bir veri parçasını entegre bir devredeki ayrı bir kapasitörde depolayan bellek türüdür.

Savunma Sanayii Medya Zirvesi Teknopark Ankara’da toplandı: Savunma Sanayii Araştırmaları Merkezi (SASAM) Başkanı Volkan Öztürk, savunma sanayisi sektörünün tarafları olan firmaları ve basını bir araya getirerek tecrübe paylaşımını sağlamak için “Savunma Sanayii Medya Zirvesi” düzenlediklerini bildirdi.

  • SASAM Başkanı Volkan Öztürk, burada yaptığı konuşmada, zirvenin önemine dikkati çekerek “Zirveyi, savunma sanayisi sektörünün tarafları olan firmaları ve basını bir araya getirerek tanışmalarını ve tecrübe paylaşımını sağlamak için hayata geçirdik.” dedi.
  • Ülkemizde tüm yönleriyle gelişen ve genişleyen savunma sanayisinin etkisi ekonomik, toplumsal ve stratejik alanlarda kendisini hissettirmektedir. Bu etki doğru analiz ve planlamayla katlanarak büyüme potansiyelini içinde barındırmaktadır. SASAM bu potansiyelin değerlendirilmesi amacıyla sektördeki tüm paydaşlara akademik bir anlayışla hizmet vermek için kuruldu.

Türkiye’nin yeni kamikaze İHA’sı “Azab” geliyor: Savunma sanayisinde son dönemde en fazla dikkati çeken ürünlerden olan kamikaze insansız hava araçlarına (İHA) “Azab” ismiyle Türkiye’den yeni bir çözüm eklendi.

  • Robit Teknoloji, delta kanat yapısına sahip çok maksatlı kamikaze Azab’ı geliştirip, uçuş testlerini gerçekleştirdi. Uzun menzil ve yüksek faydalı yük taşıma kapasitesine sahip Azab ile yakın zamanda patlatma testleri yapılması planlanıyor.
  • Robit Teknoloji İnsansız Hava Araçları Direktörü Selçuk Fırat, AA muhabirine yaptığı açıklamada, 15 yıllık geçmişe sahip şirketin ağırlıklı olarak bilişim ve bilişim güvenliği alanlarında faaliyet gösterdiğini, son 2 yıldır da savunma sanayisi alanında çözümler geliştirdiklerini söyledi.

Milli Muharip Uçak için yerli motor üretiminin önünü açacak TEI-TF6000 bu yıl çalıştırılacak: TEI Genel Müdürü Prof. Dr. Akşit “Motorlarımız, Milli Muharip Uçak’ın motorunun Türkiye’de yapılabilmesi için çok önemli bir adım. Ekibimize ciddi özgüven kazandırdı. Artık, Milli Muharip Uçak’ın motorunu Türkiye’de yapabileceğimizi biliyoruz.” dedi.

  • Eskişehir’de kurulu TUSAŞ Motor Sanayii AŞ (TEI) Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut Faruk Akşit, Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) tarafından yürütülen ve Türkiye’nin en önemli teknoloji geliştirme projesi olan Milli Muharip Uçak’ın (MMU) yerli motoruna giden yolda, geliştirdikleri TEI-TF6000 ve TEI-TF10000 motorlarının birer basamak olacağını bildirdi.

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş tarafından geliştirilen taarruz helikopteri: ATAK-2

💢 Mürettebat: 2 Pilot
💢 Servis tavanı: 20000 ft
💢 Serbest düşümlü mühimmat

Milli Muharip Uçak’ın ardından HÜRJET de piste çıktı: Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanı İsmail Demir, Milli Muharip Uçak’ın (MMU) ardından, HÜRJET’in de piste çıktığını belirterek, “Yerli ve milli jet uçağımız koşmaya başladı, gökyüzüne kavuşmak için gün sayıyor.” dedi.

Demir, Twitter hesabından, Türk Havacılık ve Uzay Sanayii’sini (TUSAŞ) etiketleyerek, HÜRJET’e ilişkin paylaşımda bulundu. MMU’nın ardından, HÜRJET’in de piste çıktığını bildiren Demir, şu değerlendirmeleri yaptı:

“Dün Bismillah dedik bugün Maşallah! Yerli ve milli jet uçağımız koşmaya başladı gökyüzüne kavuşmak için gün sayıyor. Emeği geçen herkesi tebrik ediyorum. Bu gurur hepimizin.”

Yeni Altay tankı Türk Silahlı Kuvvetleri sınavına hazır: BMC Savunma, yenilenen ve seri üretim aşamasına gelen Altay tankını 23 Nisan’da testler için Türk Silahlı Kuvvetlerine teslim etmeye hazırlanıyor.

  • BMC İcra Kurulu Üyesi ve Üst Yöneticisi Murat Yalçıntaş, BMC Savunma Genel Müdürü Mehmet Karaaslan ve BMC Power Genel Müdürü Mustafa Kaval, basın toplantısında, Altay Tankı Projesi başta olmak üzere yürüttükleri projelere ilişkin bilgi verdi.
  • Altay tankının üretimini gerçekleştirecek BMC Savunma’nın yüzde 100 Türk şirketi olduğunu belirten Yalçıntaş, fabrikada üretilen Altay tankı ve motorların fikri mülkiyet haklarının Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığına ait olduğunu söyledi.
  • Yalçıntaş, BMC’nin önceki yönetiminin aksine Sakarya-Karasu yerine Ankara’nın Altay tankının seri üretimi için daha uygun yer bir olduğuna karar verdiklerini ifade ederek, “Karasu 49 yıllığına BMC’ye tahsis edilmiş bir alandı. Karasu’daki arazinin devlete devri için işlemleri başlattık. Ankara’da bir organize sanayi bölgesinde arazi satın aldık, Altay tankının seri üretimini orada gerçekleştireceğiz.” dedi.

Hürjet ve Atak-2 uçmaya hazırlanıyor: Türk savunma sanayisi bünyesinde yürütülen havacılık projeleri Hürjet ve Atak-2’de, ilk uçuşlara hazırlanılıyor.

  • Türk Havacılık ve Uzay Sanayii Genel Müdürü Temel Kotil, 4. Askeri Radar ve Sınır Güvenliği Zirvesi’nde yaptığı konuşmada, en önemli unsurun insan kaynağı olduğunu belirterek, 6 bin olan mühendis sayısını 1000 ilaveyle 7 bine çıkaracaklarını söyledi.
  • Kotil’in, şirketin gündemindeki projelere ilişkin verdiği bilgilere göre, Hürjet, taksi yaparak ilk uçuşuna hazırlanıyor. Atak-2 helikopterine transmisyon bağlandı, motorun bağlanmasına yönelik çalışmalar devam ediyor. Jet motorlu, düşük radar görünümüne sahip Anka-3, taksi yapıyor. Jandarmanın kullanımına sunulacak 3 Gökbey helikopteri için de teslimat hazırlığı yapılıyor.

ANKA-3’ün teknik özellikleri belli oldu: Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) tarafından geliştirilen Türkiye’nin ilk uçan kanat formundaki insansız savaş uçağı ANKA-3 Muharip İnsansız Uçak Sistemi (MİUS) Mart 2023’te ilk kez görüntülendi.

  • ANKA-3’ün teknik özellikleri ise belli oldu. MRBS’23’te yapılan sunuda ANKA-3 sisteminin teknik özellikleri açıklanırken 6.500 kg maksimum kalkış ağırlığına sahip olması bekleniyor.

ANKA-3 Sisteminin Teknik özellikleri:

  1. Anka ve Anka II ile ortak aviyonik mimari ve Yer Kontrol İstasyonu
  2. Düşük radar görünürlüğü
  3. Yüksek hızda intikal
  4. Yüksek faydalı yük kapasitesi
  5. LoS/BLOS (Uydu Kontrolü)
  6. Max. Kalkış Ağırlığı: 6500 kg
  7. Faydalı Yük Kapasitesi: 1200kg
  8. Servis İrtifası: 40kft
  9. Dayanım: 10 saat @ 30kf
  10. Seyir Hızı: 250kts/0.42M @ 30kf
  11. Azami Hız: 425kts/0.7M @ 30kf

ASELSAN’dan su altından gelecek tehditlere karşı yeni avcı: Türk savunma sanayisinin lider şirketlerinden ASELSAN, su altı savunma sistemlerindeki tecrübesiyle yeni bir otonom su altı aracı geliştiriyor.Son dönemde askeri ve sivil ihtiyaçlar için insansız sistemler, robotlar ve otonom sistemlerin kullanımı yaygınlaşıyor.

  • ASELSAN da geleceğin savaş sahasında yaygın şekilde kullanılacak, uzaktan kontrol edilebilen, kendi başına karar verme ve uygulama yeteneklerine sahip platformlar üzerinde çalışıyor.
  • Su altı akustik ve sonar sistemleri, torpido ve torpido karşı tedbir sistemleri gibi çözümlerle önemli birikime ulaşan ASELSAN, bu kabiliyetleri su altındaki insansız sistemlerle buluşturan çözümler oluşturuyor.

Sınıfının en iyisi ZAHA, Türk Silahlı Kuvvetleri envanterine girdi: Deniz Kuvvetleri Komutanlığının ihtiyacını karşılayacak Zırhlı Amfibi Hücum Aracı (ZAHA) Projesi’nde ilk teslimat yapıldı.

  • Havuzlu çıkarma gemisinde konuşlanmış birliklerin, zor deniz koşullarında sahile ve karadaki hedeflere güvenle intikalini sağlamak üzere üretilecek araçlar için FNSS Savunma Sistemleri görevlendirildi.
  • Proje kapsamında toplam 27 araç kullanıma sunulması öngörülüyor. Bunların 23’ü personel, 2’si komuta ve 2’si de kurtarma araçlarından oluşacak. Araçlar, “yurt içi geliştirme” modeline uygun olarak tamamıyla FNSS imkan ve kabiliyetleri ile üretilecek.
  • Teknik özellikleri Deniz Kuvvetleri Komutanlığınca tanımlanan harekat konsepti ve görev ihtiyaçlarına uygun olarak belirlenen ZAHA’lar, taşınacak personel sayısı, balistik ve mayın koruma seviyeleri, karada ve suda sağlanacak performans kriterleri açısından benzerlerinden üstün özellikler taşıyor.

Gökbey’in insanlı uçuş olgunluğuna ulaşmış iki motoru hazır: Eskişehir’de kurulu TEI tarafından üretilen ve ilk yerli genel maksat helikopteri Gökbey’e güç verecek insanlı uçuş olgunluğuna ulaşmış iki TEI-TS1400 Motoru mart ayı sonu itibarıyla Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş.’ye (TUSAŞ) teslim edilecek.

  • TUSAŞ Motor Sanayii A.Ş. (TEI) Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut Faruk Akşit, 2023 yılında en büyük hedeflerinin ilk yerli genel maksat helikopteri Gökbey için ürettikleri TEI-TS1400 motoruyla havalanmasını ve Türkiye’de tasarlanmış, geliştirilmiş ilk milli turbofan motoru TEI-TF6000’in ilk çalıştırılması olduğunu söyledi.
  • Motorumuzu 1572 beygir güce çıkarttık. Motoru maksimum devrin üzerine de çıkartıp, yüzde 100 devrin üzerinde de çalıştırdık. Ciddi bir sorunla karşılaşmadık. Artık motorumuzun insanlı uçuş için hazır olduğunu düşünüyoruz.

Kablolu dron envantere girdi, gözetleme balonu ihracata hazırlanıyor: Kesintisiz uçuş, güvenli iletişim, GPS sinyalleri olmadan görev yapabilme yeteneğine sahip kablolu dron sistemleri güvenlik güçlerinin envanterine girerken gözetleme balonu konusunda ihracat kapısı açıldı.

  • Türk savunma sanayisi bünyesinde geliştirilen ve güvenlik güçlerinin kullanımına sunulan çözümlere yenileri ekleniyor.
  • Bu kapsamda, kablolu dron sistemi çözümleri de güvenlik güçlerinin envanterine girmeye başladı. Farklı güvenlik birimleri doğrudan ya da envanterlerindeki platformlara entegre ederek kablolu dron çözümlerinden yararlanıyor. Bunun yanında Türk savunma sanayisi firmaları da kablolu dronları kullanarak sahip oldukları yeteneklerin etkinliğini artıran yeni çözümler geliştiriyor.


ABD’de geliştirilen dünyanın ilk 3D baskılı roketinin üçüncü fırlatma denemesi yapıldı:
ABD havacılık şirketi Relativity Space, dünyanın ilk 3D baskılı Terran 1 roketini uzaya fırlatmak için üçüncü kez girişimde bulundu.

  • Florida’daki Cape Canaveral’dan dün geç saatlerde fırlatılan Terran 1, havalandıktan kısa süre sonra arızalandı.
  • Şirketin Twitter üzerinden yaptığı açıklamada, “Bugünkü fırlatma, Relativity’nin bir sonraki aracımız Terran R’yi mümkün kılacak 3D baskılı roket teknolojilerini kanıtladı.” ifadesi kullanıldı.